Wednesday, November 19, 2014

BAPAK BAGINDA MUCHTAR @ BBM: Memperbaiki Keadaan Sendiri - page 20




Memperbaiki Keadaan Sendiri


        Setelah kita dapat memahami Diri sendiri, sebelum ke mana- mana, adalah lebih dahulu yang akan kita lakukan memperbaiki ke-ada-an sendiri.

Pengertian memperbaiki ke-ada-an sendiri ialah memperbaiki apa yang ada pada kita, iaitu keseluruhannya badan diri kita semenjak dari luar sampai ke dalam.

Yang akan memperbaiki itu ialah Diri sendiri. Caranya ialah cara Dia pula. Adalah menjadi kewajipan kita menurutkan jalan berisi yang telah ada pada kita, dengan tidak mempergunakan daya tenaga dan gerak fikiran kita sendiri. Bagi Diri, adalah badan itu berserta isinya benda mati.


Lambat-laun dengan kebiasaan kita menurutkan jalan yang telah ditemui itu akan lebih mengerti kita akan perbuatan dan tindakannya dan hasilnya badan kita yang menerimanya lahir dan batin. Kita kan lebih kenal lagi pada Diri kita dan akan bertambah banyak pula kemungkinan-kemungkinan yang bisa kita lakukan dengan nya.

Belajarlah memahaminya sampai kita betul-betul mengerti akan gerak tindak perbuatannya yang selamanya menguntungkan kita.

Ke dalam kita satu, keluar sejalan, dengan pengertian menurutkan jalannya dan terasa betul sama kita perbezaan kita dengan Dia yang dari dalam.

Rasa itu terletak di hujung kuku - di hujung jari-jari kita. Dan di situlah letak segala Rahsianya keluar dan ke dalam. Untuk itu dapat kita hendaknya merasakan ‘pemisahan’ antara yang satu dengan yang lain, sampai dapat pula hendaknya kita mengetahui dengan pasti, yang mana yang Diri dan yang mana yang badan.


Berpeganglah pada Diri itu dan turutkanlah jalannya dan pelajari hasil yang diperdapat dengan menurutkan jalannya itu.

Diri memperbaiki ke-ada-an sendiri dengan pengertian si Diri yang di dalam tadi memperbaiki apa yang ada pada kita, iaitu yang terang, badan yang mengandungnya, kerana Diri yang dapat merasakan sakit senangnya kita.
Sekali jalan, tetapi meliputi keseluruhannya, mungkin memperbaiki dua atau tiga ke-ada-an seperti :

Pertama       :           Memperbaiki batang tubuh serta alat-alatnya kalau ada yang kurang baik atau sakit.

Kedua           :           Adalah badan bagi Diri alam.
Dan untuk mengetahui ke-ada-an di luar, diukur dengan perasaan badan. Buruk baik yang akan terjadi dapat kita merasakan lebih dahulu, sebab hidup yang bermasyarakat hubung menghubungi antara yang satu dengan lain.


Dengan praktik Diri memperbaiki ke-ada-an itu terjadi sekali jalan iaitu memperbaiki apa yang ada di luar dan di dalam batang tubuh kita.



Ketiga            :           Memperbaiki Diri Sendiri

Cara memperbaiki Diri yang letaknya dalam tubuh kita, ialah dengan yang kita namakan Diri yang sudah memancar keluar. Semuanya itu kita ukur dengan Rasa perasaan dengan menurutkan jalan perbuatan Diri itu. Untuk pengertian yang lebih mendalam dan kita mendapat kepastian akan sebenarnya Diri itu, maka hendaklah kita lakukan perjalanan itu dengan berulang-ulang, sambil mempelajari hikmat dan nikmat yang terkandung di dalamnya.



.


No comments:

Post a Comment